laupäev, 25. detsember 2010

Vorak "Triumph of the Will"

Esitaja: Vorak
Aasta: 1996
Zhanr: outsider music, black metal
Riik: Austraalia
Faili suurus: 81,12 MB

Aastatepikkuse ja üha kestva veidra black metali otsingu järel võin öelda, et ma pole kohanud ühtegi bändi, mis ületaks Vorakit. See ei ole isegi mitte maitseküsimus, et mis ühele võib imelik tunduda on teisele normaalne. Vorak puhul ei kehti mingisugused maitse, mõistuspärasuse, debiilsuse, ekstsentrilisuse või huumori piirid. Kõige puhtakujulisem wtf?-kogemus. Ma parem ei üritagi seda kirjeldada, sest piisab pool minutit kuulamisest ja kohe on selge mida ma mõtlen. Taustast niipalju vaid, et Vorak on pärit Austraaliast, ta on lõpetanud konservatooriumi ja tema ülim eeskuju on Wagner. Ega selle peale just ise ei tuleks.

teisipäev, 21. detsember 2010

2010 parimad underground black metal albumid

Mul ei ole kahjuks seda annet, et albumeid paremuse järjestuses ritta seada. Kõigil neil on mingid oma voorused ja vead ja ma ei suuda öelda, millised need olulisemad või vähemolulisemad on. Nii et järjekord pole siin tähtis. Häid plaate ilmus muidugi palju rohkem ja veelgi rohkem ilmus igasuguseid demokassette, aga nagu kombeks on, mainin siiski ainult täispikki albumeid.

Akitsa "Au crepuscule de l'esperance"
Arvestades, et Akitsa on minu jaoks selle kümnendi raw blackmetali kõige omanäolisem bänd ja et praktiliselt kogu nende diskograafia on senini olnud väga tugev, siis jagub mul ainult kiidusõnu ka nende tänavuse aasta kauamängivale, millel on ainult head ja väga head lood. Ei mingit märki väsimusest või ideedepuudusest. Mitmete muude Akitsa iseärasuste kõrval on mu lemmikuks nende trummikäigud. Teatud lugude puhul on tunne, et bass- ja soolotrummi mustrid on laenatud hiphopist. Põhimõtteliselt saaks nende peale räppida.

Book Of Sand "How Beautiful To Walk Free"
Book Of Sand oli üks selle aasta üllatajatest. Põhimõtteliselt on siin tegu kauge 21. sajandi tuletisega "Transilavian hunger"i laadis kiirest ja monotoonsest raw bm'ist. Ainult, et Book Of Sand ei ole oma tremolokütte ja blastbeatidega nii nekro ja talvine kui Darkthrone omal ajal. Miski nende kitarrikäikudes ja erakordselt hea tunnetusega mängitud voolavates rütmides viitaks justkui postrockile, aga see on selline õrn ähmane viide, mis ei kahanda üldsegi siinset adrenaliinikogust.

Brobdingnagian "Pretty Magoo Cancer"
Ka Brobdingnagian üllatas see aasta, sest eelmised plaadid olid küll kompromissitult vihased industrial noise/drone/bm katsetused, kuid ilma erilise originaalsuseta. Aga "Pretty Magoo Cancer" jõlab nagu black metalit teeks 90ndate alguses veel noiserocki faasis olnud Boredoms. Selle aasta kõige happelisem bm'i eksperiment.

Circle Of Ouroborus / Crooked Necks "Ruins Of Resurrection"
Circle Of Ouroborus oli sellel aastal eriti aktiivne. Neil ilmus kaks täispikka albumit, viis EPd ja siis see täispikk split Crooked Necks'iga. Kõrvuti näiteks Akitsa ja Urfaustiga on Circle Of Ouroborus kindlasti üks neist bändidest, kes tõi underground blackmetalisse midagi täiesti uut. Laiemalt said nad tuntuks pärast Urfaustiga tehtud split albumit. Urfaust oli sel ajal juba tõsine kultusbänd, kuid CoO akustilised lõkkeõhtulaulud sel splitil olid veelgi kõvemad hitid. Käesolev Crooked Necksiga kahasse tehtud plaat on seetõttu kuidagi sümpaatselt sarnane. Circle Of Ouroborus on muutunud staazhikaks underground staariks, aga Crooked Necks trumpab nad üle oma vaid kergelt blackmetalile viitava melanhoolse postpunkiga.

Vegas Martyrs "Vancouver Missing Women"
Juba see on omaette saavutus, kui tänapäeval, arvestades tohutut blackmetali uputust, õnnestub teha ligi tunni pikkune veenva kõlaga raw bm'i album. Veenev on siin see, kuidas on lisandumud midagi uut, aga on ka säilitatud teatud vajalikud traditsioonid. "Vancouver Missing Women" rahuldab oma äärmiselt lärmaka lo-fi produktsiooniga black noise'i vajaduse, aga lood ise meenutavad pigem juba mürarokki. Atmosfäär jällegi pigem bm'i laadis.

Wold "Working Together For Our Privacy"
Erinevalt kõigist eelmistest Woldi albumitest olid neil seekord pikad +- 10min. lood. Seetõttu on see ka siiani nende kõige raskemini seeditav plaat, sest harsh noise'i on viieminutiliste atakkidena ikka palju kergem taluda. Mis aga ei tähenda, et nad oleksid muutunud igavamaks või mingil muul moel jamamaks. Algusest peale on Wold olnud kaasaegse black metali kõige kompromissitum ja radikaalsem nähtus ning ka sel aastal õnnestus neil tiitlit kaitsta.

Lonesummer "Satisfaction Feels Like A Tomb"
Mõnikord on nii, et bänd teeb vaid ühe tõeliselt hullumeelse eksperimendi, hoiab muus osas lihtsalt stabiilset kvaliteeti ja polegi nagu rohkem vaja usutavuseks. Lonesummer on just selline bänd. Oma esimesel demoalbumil oli neil lugu, mis algas kurdistava black noisiga ja jõudis paari minuti jooksul sujuvalt välja meeleoluka Collage'i stiilis vokaaljazzini. Tänavuse aasta plaadil ei olnud kindlasti ühtegi nii rabavat pala, vähem silmapaistvaid shoegaze'i ja indietroonika suunalisi stiilisulameid küll, kuid mul on juba sellegi üle piisavalt hea meel, et nad pole mingi suurema möödalaskmisega hakkama saanud.

Zebulon Kosted "Between This World And The Next"
Zebulon Kosted on mu selle aasta kõige suurem üllatus. Selles mõttes, et see USA ühemehebänd on tegutsenud juba aastast 1999 ja on välja andnud 13 (!) albumit ja umbes sama palju split albumeid, aga ma sain temast alles eelmisel nädalal teada. Muidu poleks sest ju midagi, aga ta teeb ikka väga head asja, palju paremat kui nii mõnigi teine huvitavaks peetud artist. Põhimõtteliselt on "Between this world and the next" traditsioonilise garaazhi black metali kõlaga plaat (kui välja arvata samasuguse toore kõlaga eksperimentaalelektroonilised vaheosad), kuid see on tehtud eepilisele progele omase laiahaardelise visiooni ja selge fookusega. Samas on jalad kogu aeg kainelt maas, mingiks romantiliseks või sümfooniliseks ei kaldu kordagi. (Kuna terve album koosneb ainult ühest träkist, siis see juuresolev klipp ei anna kahjuks peaaegu mingit õiget ettekujutust, aga midagi paremat polnud võtta).

Blackdeath "Katharsis: kalte lieder aus der hölle"
Ka Blackdeath oli üllatus. Kõik ülejäänud albumid siin on rohkem või vähem eksperimentaalsed ning ajavad ühtlasi toorelt primitiivset rida, aga Blackdeath on veidi teist masti. Ka muidugi väga vihane ja raju, aga siiski parajalt tehniline, korraliku produktsiooniga ja vanakooli traditsioone järgiv. Ma ei teadnudki tegelikult, et neil see aasta uus plaat ilmus, aga jäi lihtsalt ühes blogis juhuslikult ette ja kuna mulle 2004 ilmunud "Satan macht frei" väga meeldis, siis otsustasin ikkagi ära proovida. "Satan macht frei"l oli mõnus sääsepinina moodi kitarrisaund ja hästi nekro varesekraaksumist meenutav vokaal. Ka siinsel albumil on sarnane huvitav kitarr, aga vokaal on muutunud. Nüüd laulab tüüp enamvähem puhta häälega ning kogu aeg julgelt ja kõvasti mööda. Saksa keeles, kuigi see kõlab tugeva vene aktsendi tõttu rohkem nagu poola keel. Kuidagi õnnestub tal isegi vihasemalt kõlada kui seda tavalist laibakriiskamist tehes.

Cloak Of Displacement "Frusen bjork lund"
Cloak Of Displacement on mingi USA ühemehebänd, kel ilmus see aasta paar albumit ja mul on tunne, et ega sealt vist rohkem ei tulegi midagi, aga vähemalt see "Frusen bjork lund" on päris lõbus. Autentne lo-fi magamistoa bläkk. Eriti puine ja krigisev, lootusetult lonkava rütmiga ja üldse igas mõttes nii vale kui vähegi võimalik.

*Murmuüre "Murmuüre"
Prantsuse bänd, kes pakkus sel aastal umbes midagi sarnast nagu YOGA eelmisel aastal. Kassetisahinate ja ebamääraste süntesaatorimeloodiate vahelt kumavat introvertset blackmetalit.

reede, 17. detsember 2010

"Soundlibrary: Ineffable Horror" (Compilation)

Zhanr: library music / experimental
Faili suurus: 124,99MB

Otsisin muusikat ühe performance'i jaoks ja selle käigus sain kokku library music kogumiku. Sorteerisin järk järgult välja kõige põnevama, müstilisema, pingelisema ja õudustäratavama atmosfääriga lood. Igasugused kosmoseteemalised sündiundamised jäid juba välja, kui liiga etteaimatavad. Samuti jäid välja kõik tavalised õudusfilmilikud kirikuoreli palad ja muu sarnane. Ja muidugi ei mingit popmuusikat ega tantsurütme, ainult kõige seletamatumad abstraktse kõla ja vormi katsetused.

Gerardo Iacoucci - Introversion
Ron Geesin - Epidemic
Egisto Macchi - Microscopia
Ron Geesin - Glass dance
Cecil Leuter - Video-tronics 3
Georges Teperino - Weird sounds no.1
Cecil Leuter - Video-tronics 4
Ron Geesin - Bottling plant
Egisto Macchi - Capsule en panne
Corviria - Trauma infantile
De Wolfe Music Library - Avantgarde, track 9
Daniela Casa - Occultismo
Piero Umiliani - Bande metallique
Ron Geesin - Slow sprinkle
Pete Wilsher & Keith Cheshire - Old dark house
Zanagoria - Diorama e recitativo
Daniela Casa - Dimensione concreta
Eddie Warner - Drug
De Wolfe Music Library - Avantgarde, track 17
Piero Umiliani - Calcolatori elettronici
Nigel Shipway - Desert heat
Daphne Oram - Missile away
Gerhard Trede & His Electronic Instruments - Synthomaniac 1
Di Jarrell - Energia pesante
A.R.Luciani - Sous-marin en plongee
George Fenton & Ken Freeman - Analogue dialogue
Nachum Heiman - Echo 10
Mladen Franko - Spacecraft
Moggi - Automa

Total time: 71min.

reede, 10. detsember 2010

Czeslaw Niemen "Ode to Venus"

Esitaja: Czeslaw Niemen
Aasta: 1973
Zhanr: Progressive rock/Jazz-rock
Riik: Poola
Faili suurus: 46 MB

Esimene kokkupuude Czeslaw Niemeniga oli mul Rahvusraamatukogu muusikasaalis. Seal sai kuulata (ja salaja kassetile salvestada) plaati "Aerolit". Mis puutub progerokki, siis see on arvatavasti tuntuim tema selles stiilis tehtud album. Muidugi väga hea ka, olin tollal ja praegugi sellest vaimustatud. Aga oli üks asi, mis mind alguses üsnagi häiris - nimelt Czeslaw Niemeni hääl. Tal on selline teatud tüüpi maneer - pidevalt häälepaelte rebenemise piiril ja bluesilikult käre - ja kui just niisuguse laulmise fänn ei ole, siis vajab see harjumist. Aga ta laulab lihtsalt nii hästi, et seda on võimatu ignoreerida. Ma vist ei teagi ühtegi teist nii jõulise häälega vokaalakrobaati, kes samas suudab ka oma häält viimseni kontrollida. Niemenil tegelikult ühtegi halba plaati polegi, mõned on ainult huvitavamad kui teised. Kõige eksperimentaalsem on vast "Katharsis", mis on nagu elektrooniline krautrock nagu seda tegid Cluster ja Harmonia. Aga selle panen võibolla hiljem üles, sest pole teda hetkel arvutis ja ei viitsi plaadiriiulist otsima hakata. Mis puutub nö. klassikalisse Niemenisse, siis hetkel eelistan kõige enam "Ode to Venus"t.

laupäev, 4. detsember 2010

Throbbing Gristle "In The Shadow Of The Sun"

Esitaja: Throbbing Gristle
Aasta: 1984
Zhanr: experimental/dark ambient/noise/soundtrack
Riik: Inglismaa
Faili suurus: 89,1 MB

Hiljuti oli mul probleem arvutiga, ning ma olin umbes nädal aega sunnitud oma kümne aasta taguseid kassette kuulama. Taasavastasin mitmeid albumeid, mida ma polnud tegelikult unustanudki, kuid mis olid pidevalt lisanduva kraami tõttu aktuaalsuse kaotanud. Näiteks Autechre "Chiastic slide" - poleks arvanud, et ma kunagi veel selle bändi juurde tagasi pöördun. Samuti leidsin ühelt kassetilt Throbbing Gristle'i "In the shadow of the sun"i. Imelikul kombel polnud ma siiamaani seda endale arvutisse tõmmanud, sest mis puutub dark ambienti, siis arvatavasti on läbi aegade just see mu lemmikplaat. Siinkohal pean tunnistama, et ma pole kunagi suutnud põhjalikult TG muusikasse süveneda. Sama kehtib ka Cabaret Voltaire'i ja laias laastus kogu briti varase industriali kohta. Mulle tundub, et vaatamata revolutsioonilisusele, ei paku TG põhiplaadid kuigi palju vahetut kuulamisnaudingut. Aga "In the shadow of the sun" on hoopis midagi muud. Ausalt öelda ma vist usun peaaegu, et sellel plaadil on võime ajukeemiat muuta, sest ta viib mind alati varem või hiljem mingisse nihestatud seisundisse. Väga raske on mõista, mis täpselt põhjustab siin seda ebamaist tontlikkust. Eks siin ole palju põhjuseid ja üks neist on teatud tõsidus. Haruldast tüüpi tõsidus, mis ei seostu mitte igavuse, pateetika ega ammugi mitte mingi asjaliku kaine mõtlemisega, vaid selline põhjendamatu kõhedustunne, millest sünnib igasuguseid absurdseid paranoiasid. No näiteks ma hakkan alati ufodele mõtlema, kuigi ma pole mingi ufofänn. Et kui ma näiteks nüüd kööki kohvi keetma lähen, kas seal seisab äkki mõni tulnukas (sest kui nii juhtuks, oleks asi ilmselt naljast kaugel)? Kuidas tulnuka nägemine võiks mõjuda mu psüühikale? Kas ma üldse olen võimeline tervemõistuslikult jätkama pärast sellist kogemust? Või mida ma TEGELIKULT kardan, sest ma ei usugi ju üldse ufodesse? Ühesõnaga, plaaditäis teravaid elamusi.

reede, 3. detsember 2010

Music For Your Plants "Music For Your Plants" (2010) EP

Esitaja: Music For Your Plants
Aasta: 2010
Zhanr: Postrock
Riik: Eesti
Faili suurus: 64,38MB

MFYP on Tallinna bänd, kes tegutsenud juba päris mitu aastat, aga kontserte annavad nad väga harva. See ei tähenda paraku, et nad oma asja tõsiselt ei aja. Ma arvan, et põhjus, miks MYFP'i eriti näha pole, peitub nende perfektsionismitaotluses, sest lood on neil keerulised ja kõik detailid sealjuures põhjalikult läbimõeldud. MFYP pole kindlasti bänd, kes tormaks igal võimalusel õhinal esinema lootuses, et eks näis mis saab. Käesolev EP teeb kokkuvõtte viimaste aastate loomingust ja ka see on muidugi täiuseni lihvitud. Võib küsida, et kaua ikka mingite lugude kallal nokitseda saab, aga siin pole küsimus mitte ülesehituses vaid saundis. Omast käest tean, et ettekujutus õigest kõlast ja siis tõesti selle realiseerimine plaadil on peaaegu nagu alkeemia. Muudkui sünteesid seda kulda katse-eksitus meetodil, aga lõpuks saad ikka mingi suvalise känkra. MFYP muusika on ses suhtes eriti nõudlik, sest nende kõlapilt on äärmiselt kirju. Ma kuulan ja imestan, kuidas peaaegu iga noodi puhul on siin eraldi mingi sobiv saund krutitud. Taolise äärmiselt laia stiilitaustaga muusika puhul on see väga oluline, sest tohutul hulgal on andekaid bände, kelle plaate pole lihtsalt võimalik kuulata, sest nad kõlavad lootusetult igavalt. MFYP on postrocki bänd, aga mitte tähenduses, et nad kõlaksid nagu üks tüüpiline mandunud omas mahlas kääriv postrock. Võibolla oleks neid õigem nimetada uue laine postrockiks. Mingis kaudses mõttes meenutavad nad Tortoise'i, kes on küll esimene nimi, mis mul postrockiga seostub, kuid kes on alati olnud midagi enamat ja pidevalt uusi lahendusi katsetanud. MFYP katsetustest siin plaadil on mu lemmikud üks täiesti ootamatu, aga seletamatul kombel ideaalselt sobiv saksofoni sämpling "A city in the sea"s ja sümfoonilisest black metalist laenatud triumfeeriv kardaanipedaali müdin "Dr. Mudawi"s.